Krása řezničiny. Maso dnes často prodávají také obrazy (ROZHOVOR)

 

2024-09-24-maranko-kostelec-006 250pxJe to svět, který je už ze své podstaty syrový a drsný. Když se řekne řezník, nejspíš si každý stále ještě představí udělaného chlapa s pořádným břichem a obřími svaly narvanými pod bílou zástěrou. Realita je ale dnes už často jiná, zvlášť pokud jde o řeznické prodejny, které se za poslední roky výrazně proměnily. Na stěnách visí digitální obrazovky, na nich běží profesionálně připravená videa. O kvalitě masa mluví milovníci gastronomie v televizních show, do oboru míří influenceři. Zkrátka byznys jako každý jiný.

Jednotlivé sítě provozoven pak mezi sebou soupeří, kdo z nich bude mít stylovější prodejnu. Tou vůbec nejoceňovanější v posledním roce se stala podniková prodejna Masna v Kostelci, jež se může chlubit titulem Řeznicko-uzenářská prodejna roku 2024 a získala také cenu za design.

Právě to byl dobrý důvod vyzpovídat Richarda Mikla, jednatele společnosti Maranko design, jež se zabývá návrhem designu i realizací provozoven. Od kaváren, přes lahůdkářství až právě po řeznictví.

V čem je podniková prodejna Kosteleckých uzenin nejpozoruhodnější, že byla právě ona vyhlášena tou nejlepší v České republice za uplynulý rok?

Těch faktorů se musí sejít hodně. Je to vzdušnost a atmosféra nových prostor, přehlednost nabídky, funkčnost jednotlivých materiálů, míra osvětlení, způsob komunikace se zákazníkem. To všechno jsou detaily, které pak2024-09-24-maranko-kostelec-013 250px porota při výběru zvažuje.

Jak se dnes prodává maso?

Ať už navrhujeme kavárnu, řeznictví, drogerii nebo lahůdkářství, nejdůležitější je mít velký respekt nejen k zákazníkovi, ale také oboru jako celku. Poslouchat, vnímat, dívat se na tradice i konkurenci. K masně patří zemitost, materiály musí být fortelné a funkční. Zároveň však posunuty do roku 2025, kdy zákazníci už očekávají od nákupu plnohodnotný zážitek.

Jak mu jej zajistit?

Hrají v tom roli malé detaily. Musíte ho umět provést aktuální nabídkou, navnadit jej čerstvostí potravin, čistotou interiéru, prodat mu trochu příběhu firmy. Chce vědět, u koho a proč nakupuje. Musí masu i společnosti důvěřovat. Dnes se dá hodně hrát s technologiemi, aniž by to působilo v prodejnách násilně.

Můžete být konkrétnější?

Lidé milují obrazy, a zejména hýbající se obrazy. Jsou na to zvyklí ze svých chytrých telefonů nebo tabletů, z internetových prohlížečů, sociálních sítí a aplikací. Kupují z velké části očima. Proto je v prodejně hned několik obrazovek, které přináší interaktivní obsah. Představují historii firmy, upozorňují na akční nabídku, demonstrují produktové hity, mohou sloužit jako medailonek jednotlivých řezníků. To jsou informace, které dnes dokážeme předat jednoduše a opakovatelně na každé z prodejen. Zvlášť ve chvíli, kdy Kostelecké uzeniny mají velmi dobrý audiovizuální obsah a schopný interní marketingový tým.

Je takový obsah doménou právě velkých provozoven?

2024-09-24-maranko-kostelec-023 250pxUrčitě ne. Obrazovky jsou dnes standardem i v malých provozovnách, často nesíťových. Máme v tomto ohledu velmi dobrou zkušenost s obrazovkami a signage displeji Philips a jejich softwarem Artemis One PRO, který umožňuje zobrazovat perfektní obsah, aniž byste museli být kdovíjaký IT specialista. Na pár kliknutí to zvládne nastavit každý prodavač či řezník, přitom vše vypadá profesionálně. Na obrazovkách si nastavíte jas nebo barevný kontrast, který přesně odpovídá prodejně. Jednoduchost a intuitivnost je alfa a omega. Jednoduchost systému PHILIPS a Artemis ONE PRO je základem našeho úspěchu a rozšíření této digitální technologie téměř do každé nové prodejny. Lidé tím nesmějí trávit mládí, jsou tam kvůli zákazníkům. A pak už je to jen o grafice či videu. To však v dnešní době už není bůhvíjaký náklad.

Dáváte panely na každou z provozoven?

Když se tak ptáte, vlastně ano. Nepamatuju prodejnu, kde by nebyl vůbec žádný panel. Vždycky tam aspoň jedna obrazovka je. Zákazník se pro ni obvykle nadchne, protože ty možnosti jsou mimořádně pestré, a přitom pořizovací či provozní cena nepředstavuje žádné radikální náklady.