SystemOnline.cz
Trápí nás vysoké hovorné? Volejme přes internet |
Co je to vlastně VoIPAsi každého, od majitelů telefonů, kteří provolají měsíčně jen pár set korun, přes malé živnostníky až po velké firmy, trápí měsíční výše účtů za telefon. Poplatky za minutu hovoru jsou stále relativně vysoké a většina volajících se s tím zkrátka smíří a nic dalšího nedělá. Existují však i možnosti, jak na hovorném při minimálně stejné (a mnohdy i lepší) kvalitě výrazně ušetřit. Jednou z výborných variant je volání pomocí specializovaných telefonů přes internet. ![]() Podniková ústředna pro až 400 účastníků Ačkoliv by se mohlo zdát, že VoIP slouží pouze k volání z počítače na počítač, případně na telefony, které jsou připojeny k internetu, není tomu tak. Pohodlnější možností, jak využívat VoIP, je zakoupení IP telefonu nebo IP brány pro připojení běžného telefonu. Telefonování se pak víceméně neliší od klasické telefonie. Zákazníci mohou získat plnohodnotné geografické telefonní číslo a volat přes VoIP i do pevných a mobilních sítí. Ačkoliv tyto hovory nejsou zdarma, neboť část trasy jsou přenášeny klasicky prostřednictvím veřejné telefonní sítě, je cena za ně výrazně nižší než u volání z pevné linky. Navíc i ve VoIP sítích funguje přenositelnost čísel a zákazník tak má možnost převést si telefonní číslo, které dříve využíval u klasické telefonie. Co je k volání přes internet potřebaJak již bylo uvedeno, volání přes internet lze provozovat několika způsoby. Tím nejjednodušším je pořízení sluchátek s mikrofonem a využití například programu Skype. Toto volání je však nejméně komfortní, i když jednotlivci může dostačovat. Za řádově nižší poplatky lze přes Skype volat na pevné linky do zahraničí, volání na mobil vyjde cenově zhruba stejně jako v tuzemsku. ![]() Menší IP ústředny pro 100 a 30 účastníků Pro komfortnější telefonování přes internet je již zapotřebí vhodné VoIP zařízení a internetové připojení, které zaručí dobrou kvalitu spojení (např. ADSL, kabelové nebo kvalitní bezdrátové připojení). Rychlost připojení by měla být minimálně 128 kb/s, a to v obou směrech. ![]() VoIP brány Menším firmám již nestačí telefon a jeden kabel poskytující internetovou konektivitu. V takovém případě jsou obvykle nasazovány ústředny, které uspokojí požadavky i náročných zákazníků. Takováto zařízení mají obvykle všechny funkce analogové ústředny, tedy například podržení či přepojení hovoru či hudbu při čekání. Nabízí rovněž celou řadu dalších komfortních funkcí, jako je automatická spojovatelka, denní či noční režim, podrobný výpis volání, a to včetně zmeškaných hovorů či možnost směrování hovorů přes různé operátory podle předčíslí volaného čísla, čímž se dá rovněž výrazně ušetřit. Pro koho je VoIP určenoVoIP se vyplatí zejména tomu, kdo hodně telefonuje – čím více voláme, tím více ušetříme – návratnost počátečních investic je tím rychlejší. Pokud již máme paušální připojení k internetu (ADSL, kabelová televize, WiFi, pevné připojení, CDMA) výrazně ušetříme, neboť na VoIP telefony voláme zcela zdarma, na pevné linky a mobily můžeme volat za velmi výhodné tarify. Pakliže máme paušální připojení k internetu a většinu volání směřujeme jen na několik telefonních čísel (např. osmdesát procent z nyní provolané částky je na dvacet procent telefonních čísel), vyplatí se nám domluvit se s nejčastěji volanými osobami, aby si také pořídili VoIP a mohli jsme si volat zdarma (např. více poboček jedné firmy, rodinní příslušníci atd.) Kolik lze opravdu ušetřitNásledující modelový příklad ukazuje konkrétní finanční úsporu při měsíčním účtu za telefon zhruba 600 korun, tedy u průměrného účtu běžného volajícího v ČR. ![]() Příklad ADSL VoIP WiFi routeru Při zřízení VoIP linky není placen žádný měsíční paušál. Volání ve špičce přijde na zhruba 50 korun, mimo špičku při stejném počtu minut na 71 korun a volání na mobily stojí 23 korun. Celkové měsíční náklady činí přibližně 144 korun. Měsíční úspora pak činí nezanedbatelných přibližně 461 korun. ![]() Různé typy VoIP telefonů „Konkrétní úspora je však vždy individuální a závisí na celé řadě faktorů,“ dodává k modelovému výpočtu Michal Kališ z firmy Joyce. „U velkých podniků lze uspořit oproti nákladům na pevné linky a mobilní telefony ještě více.“
|