Ani malé, ani velké

Midrange servery – prioritu má efektivita

ServerOtázka snižování TCO (total cost of ownership) bude v podnikové sféře aktuální asi vždy, bez ohledu na typ řešení či vybavení, které firemnímu vlastnictví podléhá. Jednou z oblastí podnikového IT, kterých se tato problematika týká velmi výrazně, jsou servery. Konsolidací serverů či obměnou zastarávajícího hardwaru za nový lze někdy dosáhnout značných celkových úspor. To také bývá jeden z hlavních argumentů výrobců serverů při každém uvedení nových produktů. Poukazováním na nesrovnatelně vyšší efektivitu nových řešení oproti předchozím se dodavatelé snaží zákazníky přesvědčit o nezbytnosti investice do nového vybavení. Zároveň ale u nových řešení zpravidla bývá vyzdvihována záruka ochrany investice. Nestojí tyto argumenty trochu proti sobě? Jak je to tedy s výhodností obnovení serverového vybavení, kdy pro upgrade obvykle nastává vhodný čas, jinými slovy, jak dlouhý je běžný životní cyklus těchto produktů (doba, po kterou je jejich provozování pro zákazníka rentabilní)? Za kategorii midrange serverů se nejen k této problematice vyjadřuje několik jejich významných dodavatelů.

Pár let starý server – vyměnit, či ještě ne?

Dell
Ondřej Bačina, enterprise brand manager

server DellDell v této oblasti kopíruje poptávku a chování zákazníků na IT trhu. Jelikož server je spíše dlouhodobá investice oproti klientskému systému (PC/notebook), výchozí záruka představuje tři roky, což je při použití virtualizace optimální řešení. Tuto dobu lze prodloužit až na pět let (při koupi nebo před koncem záruky) a tím prodloužit životnost zařízení, jenže již dle současného vývoje víme, že bude za tři roky levnější (pokud zákazník již má nebo uvažuje o virtualizaci) nakoupit techniku novou, která bude několikanásobně výkonnější než předchozí, může jí tedy nakoupit méně a tím snížit TCO.


Fujitsu
Petr Ritz, product & sales manager

server FujitsuŽivotní cyklus midrange serverů je zpravidla kolem tří let, ale s rostoucím výkonem hardwaru a menšími nároky aplikací je někteří zákazníci provozují i pět let, což je zřejmě maximum jejich rozumného produkčního využití. Pak již vyšší náklady za dodatečnou záruku a podporu zákazníky přesvědčí o koupi serveru nového.


HP
Konstantin Selucký, BCS product manager

server HPPodpora midrange serverů se pohybuje řádově v rozsahu pět až deset let po ukončení prodeje. V tomto rozsahu se pohybuje také typický životní cyklus midrange serverů. K určité diskontinuitě může docházet vlivem technologickému pokroku, kdy se může ukázat, že podpora stávající platformy sice existuje, ale z hlediska provozních nákladů je výhodné přejít na novou platformu. Tento krok je u HP vždy usnadněn binární kompatibilitou a přesahem podporovaných operačních systémů. Klasickým příkladem může být emulátor prostředí HP9000 na serverech HP Integrity. Je proto běžné i vhodné zkontrolovat TCO stávajícího a případného nového řešení řádově po čtyřech až šesti letech.


SGI
Michal Klimeš, ředitel SGI pro střední a východní Evropu

server SGIŽivotní cyklus navrhuji uvažovat dva až čtyři roky. Ale i později můžete systém někde ve větším podniku ještě využít a může to mít smysl. Asi je zajímavé podívat se na technologický cyklus a ten se bude jednoznačně odvíjet od toho, čeho chcete v kombinaci s aplikací dosáhnout. ERP systém může být po několik let stabilním prostředím s nevelkými požadavky na rozvoj. Na druhou stranu výzkum a vývoj v mnoha oblastech spotřebuje stále jakýkoliv výkon a každá inovace přinášející zrychlení výpočtu, a tedy zkrácení vývoje je často implementována ihned.

 

Co dnes hýbe světem midrange serverů

„Jednoznačným motorem vývoje v této oblasti je virtualizace a jednoduchá správa,“ říká Ondřej Bačina z Dellu. „Virtualizace se nese v duchu větší konektivity (I/O) a síťových portů a větší rozšiřitelnosti operační paměti, která je nejdůležitější. Co se týká managementu, Dell v poslední době udělal dva významné kroky. V oblasti managementu 1:1 jsme vyvinuli systém Life Cycle Controller, který do budoucna nahradí BIOS integrovaný na základní desce. Umožňuje administrátorovi například instalaci operačního systému bez CD/DVD s ovladači, LCC si je také schopen stáhnout aktuální ovladače jak pro operační systém, tak pro BIOS a firmware z internetu. Co se týká 1:n managementu, čili centralizované správy celé IT infrastruktury, Dell vykročil odlišnou cestou než konkurence. Zatím výrobci běžně vyvíjí proprietární software s funkcemi primárně pro jejich hardware, Dell se spojil s leaderem na trhu managementu Symantec/Altiris a postavil jeho řešení na této otevřené platformě neomezující zákazníka pouze na produkty jedné značky,“ uvádí Ondřej Bačina k hlavním současných trendům a jejich naplňování ze strany Dellu.

Společnost Fujitsu řadí do kategorie midrange serverů své čtyřsocketové (paticové) x86 servery s označením Primergy RX600. „Současná generace těchto typů serverů používá starší platformu společnosti Intel, která bude začátkem příštího roku nahrazena novou, na bázi architektury Nehalem,“ prozrazuje Petr Ritz. „Z tohoto důvodu zákazníkům v současné době příliš nedoporučujeme tyto servery kupovat, protože výkon nových dvousocketových systémů s architekturou Nehalem v mnoha ohledech dalece předčí tuto starší technologii víceprocesorových systémů. Pro zákazníka je určitě rozumnější počkat na novou, velmi výkonnou platformu a ochránit tím své investice,“ doporučuje Petr Ritz a vysvětluje, že tyto servery jsou primárně určeny jako databázové servery či servery určené pro konsolidaci a virtualizaci. „Toto zaměření vyžaduje maximální zajištění RAS (reliability accessibility serviceability), tj. maximální dostupnost a odolnost serveru proti výpadkům a následnou jednoduchou a rychlou servisovatelnost. Samozřejmostí je maximální redundance nejdůležitějších komponent s možností výměny za chodu, tzv. hot plug, a také maximální podpora paměti (až 256 GB) a vysoká síťová propustnost (čtyři integrované síťové karty) s možností využití až osmi PCIe slotů. Funkce Hot Plug a Redundant najdeme u všech klíčových prvků (paměť, pevné disky, PCIe karty, ventilátory, zdroje), a můžeme tak zajistit maximální možnou dobu provozu těchto serverů s minimální nutností odstávky,“ dodává Petr Ritz za Fujistu.

„Tam, kde končí technické možnosti malého serveru, přichází ke slovu midrange s téměř stejnou škálovatelností, funkcionalitou a dostupností, jaká je běžná u velkých serverů, ale za mnohem méně peněz – ať už investičních, nebo provozních,“ říká Konstantin Selucký z HP. „Klíčové požadavky jsou stejně jako u high-end serverů – standardizace, škálovatelnost, vysoká dostupnost, virtualizace, snadná správa a možnost využití více operačních prostředí. Midrange server musí být konstruován pro všechny typy vysoce proměnlivých zátěží, jako je například transakční zátěž nebo náročná batch, Java aplikace či databázový server, technický výpočet nebo webová služba, aplikace SAP, Oracle nebo velká MS SQL databáze. Typickými představiteli z našeho portfolia splňujícími klíčové požadavky kladené na midrange servery jsou HP Integrity rx8640 a rx7640 a HP Proliant DL785. Vyznačují se nejen vysokou škálovatelností (8–16 CPU, 32–64 logických CPU, 256–512 GB RAM, výkonné I/O), širokou škálou standardních operačních systémů (HP-UX, Windows, Linux, OpenVMS i Solaris) a virtualizačních nástrojů (HP VSE, VMWare, Xen, Hyper-V), ale rovněž vysokou dostupností. Klíčovou součástí je standardizovaná správa reálných i virtuálních prostředí HP VSE a v neposlední řadě příjemná cena i provozní náklady,“ říká Konstantin Selucký a dodává, že příští generace midrange serverů budou vynikat ještě větší škálovatelností, standardizací a stále pokračující automatizací správy provozu reálných a virtuálních prostředí.

Michal Klimeš z SGI se domnívá, že po technické stránce kategorie midrange již nadále není příliš logickým členěním, a vysvětluje proč: „Prakticky už několik let nabízíme servery, které velmi pružně umožňují přejít od malých konfigurací přes střední až po dosti velké. A to platí jak v oblasti systémů se sdílenou pamětí, tak i pro clusterové systémy. Ale u těch je to automaticky dáno již filozofií návrhu. Celým naším vývojem se táhne snaha o pružnost a přizpůsobitelnost potřebě aplikace či zákazníka. Asi hlavní trend, který vnímáme, je tlak na uvedení jakéhokoliv serveru rychle a levně do provozu. Takže považujeme za normální, že náš ‚midrange‘ bude v provozu během jednoho dne a velký server maximálně během několika dnů,“ uzavírá Michal Klimeš.


Poslat na email Tisk Přidat mezi oblíbené TwitterFacebook googleLinkujGoogle BuzzTip redakci