Tiskneme ve velkém

PrinthouseU mnoha laserových tiskáren a multifunkčních zařízení výrobci uvádějí vysokou zatížitelnost v řádu desítek tisíc stran za měsíc. Už z pořizovacích cen, kapacit zásobníků papírů, rychlosti tisku, cen a výtěžností tonerových kazet lze ale často vytušit, že takto intenzivní využívání tiskárny by bylo naprosto neefektivní, ne-li prakticky nemožné. Jiná situace je u strojů, které jsou pro pravidelné velké objemy tisku přímo stavěny a jejichž pořízení se firmě vyplatí právě až při reálné produkci mnoha desítek či stovek tisíc výtisků za měsíc. Stroje, které stojí na pomezí velkoobjemového kancelářského a malonákladového produkčního tisku představují zpravidla součást komplexnějšího podnikového tiskového řešení. To obvykle zahrnuje kromě jiného jak správu tisku v prostředí firmy, tak i smluvní správu a údržbu samotného zařízení. Co to obnáší, respektive může obnášet, bavíme-li se o produktech konkrétních výrobců zejména v souvislosti se vším nezbytným spotřebním materiálem pro tyto stroje?

Stroje, které se o sebe postarají

Možnosti sledovat stav spotřebního materiálu, využití tiskárny a další statistiky prostřednictvím vestavěného serveru jsou dnes samozřejmé i v kategorii nejmenších síťových tiskáren. Ničím neobvyklým není ani provázanost webserveru zařízení se sekcí objednávání toneru na webu výrobce. Zvláště ve třídě high-end strojů, kde je přísun spotřebního materiálu stejně jako potřeba údržby vysoce pravidelnou záležitostí, nabývá na významu propracovanost mechanismů pro průběžné objednávání těchto produktů, popřípadě služeb. Podívejme se tedy spolu s předními výrobci tiskáren na to, do jaké míry lze u jejich strojů v rámci servisních smluv proces objednávání a doručování automatizovat a zda se takové zautomatizování může vedle toneru týkat i dalšího spotřebního materiálu, jako jsou například obrazové válce či zapékací jednotky.

K problematice se nám vyjádřilo osm výrobců. Jejich komentáře dokládají, že současná řešení jsou v tomto ohledu obecně na velmi pokročilé úrovni a po uzavření servisní smlouvy mohou mnohé stroje, přeneseně řečeno, skutečně žít a fungovat z pohledu uživatele i firemního IT oddělení zcela samostatně. Přesto se ve svých možnostech jednotlivá řešení samozřejmě liší.

Obvyklý způsob automatizace objednávání a dodávání spotřebního materiálu spočívá ve vzájemné interakci mezi zařízením, respektive aplikací pro vzdálený monitoring a správu síťové tiskárny, a dodavatelem, kdy podle různých schémat stroj sám odesílá požadavky na doplnění docházející náplně či komponenty.

Není bez zajímavosti, že například Dell, podobně jako HP, poskytuje software, který je možné využívat při správě nejen tiskáren Dell či HP, ale také jiných značek. V případě Dellu jde o Dell Printer Manager, u HP o HP Web Jetadmin. Petr Zajíček, produktový manažer z Dellu, popisuje: „Systém nabízí možnost proaktivního upozornění například na docházející tonery, a to s přihlédnutím na objemy tisku a předpokládanou dobu jejich dodání. Může být propojen on-line s objednávkovým systémem a tím lze celý proces doplňování spotřebního materiálu plně automatizovat. Dle přání uživatele lze samozřejmě volit různé úrovně automatizace, například s požadavkem na schválení finální objednávky IT manažerem nebo jinou odpovědnou osobou. Tento plně automatizovaný systém lze nastavit pro běžný spotřební materiál. Pro náhradní díly a servis je volen způsob proaktivního upozornění IT manažera na blížící se termín výměny či servisu dané komponenty a ten musí požadavek vždy schválit.“

Jan Honců, technický konzultant divize tisku a zobrazovaní ze společnosti HP, k již zmíněné aplikaci HP Web Jetadmin říká: „Dokáže monitorovat stav vyčerpání nejen tonerů a inkoustů, ale i stav životnosti komponent, jako jsou zapékací jednotky či zobrazovací válce. Z informací získaných monitorováním pak následně umí nejen upozornit obsluhu zařízení na to, že určitý spotřební materiál dochází, ale i předpovídat nutnost výměny s předstihem. Obsluha nebo nákupní oddělení může od systému dostávat pravidelný sumář všech spotřebních materiálů, které bude nutné například během následujícího týdne objednat tak, aby společnost měla potřebný materiál v okamžiku nutnosti výměny již k dispozici.“ Zcela automatizovány jsou podle slov Jana Honců procesy dodávek v rámci Managed Print Services kontraktů, kdy společnost HP u klientů sama prostřednictvím monitorovacích nástrojů sleduje stav všech výměnných komponent zařízení a automaticky včas potřebné položky dodávává buď přímo do lokality, kde se stroj nachází, nebo na jiné místo dohodnuté se zákazníkem.

Naproti tomu například Epson možnosti automatického objednávání nenabízí. Dle vyjádření Marcela Divína, account manager dealer consumables, je ale u vybraných modelů tiskáren součástí tiskového ovladače možnost on-line objednávání spotřebního materiálu. „Koncový uživatel je upozorněn v případě, že zbytkový objem náplní je menší než deset procent, a je mu nabídnuta možnost objednat si spotřební materiál on-line. Dalším možným řešením je propojení tohoto systému se systémy kontroly spotřeby a servisního zajištění třetích stran,“ vysvětluje Marcel Divín.

Naopak Konica Minolta nabízí, slovy jejího produktového manažera Tomáše Holubce: „...svým smluvním zákazníkům prakticky ke všem kancelářským a produkčním zařízením unikátní systém, který proces objednání a dodání spotřebního materiálu (tonery, odpadní nádoby apod.) zcela automatizuje. Služba (obchodní označení ePRO) spočívá v permanentním spojení tiskového zařízení – zabezpečeně mimo síť zákazníka – přímo se Zákaznickým centrem Konica Minolta. Tiskové zařízení si tak automaticky nejen objednává spotřební materiál a opotřebitelné náhradní díly, ale zároveň je schopno samo nahlásit požadavek na servis v případě vzniku závady, pravidelnou údržbu po definované době provozu nebo přesný stav počítadel pro vyúčtování.“
Mechanismus podobný těm, o jakých se zde již zmínili například zástupci Dellu či HP, používá, kromě jistě i dalších, Lexmark či Toshiba. Také Lexmark dodává ke svým laserovým tiskárnám a MFP zdarma software pro jejich sledování a správu. Jak vysvětluje Martin Stočes, key partners sales manager, jedná se o MarkVision Professional, jehož prostřednictvím: „...je možné buď přímo sledovat stav spotřebního materiálu, nebo lze nadefinovat podmínky, kdy tiskárna sama automaticky odesílá e-mail o přesném stavu veškerého spotřebního materiálu (tonery, ITU, odpadní nádobka atd.) včetně údržbového (maintenance) kitu. Odesílání e-mailu je také možné nastavit na tiskárně přes webové rozhraní. Zde stačí nadefinovat SMTP server, který bude stroj využívat, a samozřejmě také e-mailové adresy, na které se budou požadované informace odesílat. Takto lze nastavit zaslání e-mailu například také přímo dodavateli spotřebního materiálu.“

Petr Horák, channel account manager ze společnosti Schuss Praha (výhradní distributor kancelářské techniky Toshiba), konstatuje, že v rámci tiskových řešení je možné plně modifikovat dálkovou správu jednotlivých multifunkčních zařízení Toshiba. „K reportu a sledování zařízení a také k objednávání spotřebního materiálu je možné využít několik nástrojů. Jedním z nástrojů pro sledování tiskové služby (jako komplet) je Toshiba e-Bridge Fleet Management System (EFMS), který dokáže detailně sledovat každé zařízení individuálně. Každý takový sledovaný stroj může dálkově objednávat řadu procesů, dokáže informovat dispečink nebo uživatele o potřebě doplnění potřebného prvku (toner, papír apod.). V rámci servisních procesů pak lze definovat různá práva pro zpracování následujících informací přímo pro dispečink servisní divize (například: válce, přenosové jednotky, stavy periodických počítadel a podobně). V současné době je také moderní využití GSM systémů, stále jde však o další prvek, který navyšuje náklady na provoz tiskové služby, u níž je cílem spíše efektivní zvyšování úspory provozních nákladů. Sledovací systém je součástí standardní výbavy MFP Toshiba už u modelů střední třídy.

Ani majitelé high-end tiskáren Oki nemusejí pravidelně hlídat potřeby svých tiskových zařízení vlastními prostředky. Josef Klinger, colour specialist z Oki, říká, že všechna profesionální kancelářská zařízení Oki podporují dva přístupy průběžného sledování stavu spotřebního materiálu (SPMT). „V prvním případě si tiskárna/MFP sama jeho stav hlídá a okamžitě upozorňuje na potřebný zásah. V případě většího počtu zařízení ve firmě dohlíží na stroje serverová aplikace PrintSuperVision a ukládá si jejich aktuální stav s volitelnou periodou. Při vzniku události (prázdný toner, končící životnost SPMT, případně chybové hlášení) pak v obou případech zařízení automaticky generuje e-mailové hlášení o stavu, které je určeno správcům sítě nebo přímo dodavatelům servisních služeb. Vše se hlásí s dostatečným předstihem. Protože si PrintSuperVision průběžně stahuje stav SPMT i údaje o používání tiskárny, je navíc schopen dopředu generovat kalendář, v němž je zobrazeno, kdy přibližně bude třeba konkrétní výměnu provést.“ A co vše Oki počítá mezi spotřební materiál? Podle Josefa Klingera jde kromě nosné konstrukce, mechanických náhonů, desek elektroniky a krytu v podstatě o vše ostatní, čili o tonery, obrazové válce, transportní pás a zapékací jednotku.

Pokud se jedná o skutečně velkoobjemové tiskárny, respektive multifunkce a produkční stroje, jedním z jejich známých předních dodavatelů je Océ. Nejvýkonnější stroje této značky jsou určeny do produkčního prostředí s objemy tisků v řádu až milionů A4 tisků měsíčně. Máme-li se ale bavit o high-end zařízeních pro kancelářské prostředí, uvádí Michal Toman, product marketing manager DP/PP z Océ, stroje řady VarioPrint 10xx a VarioPrint 20xx a dodává: „Na tato zařízení se sjednávají servisní smlouvy a na základě podmínek smlouvy a aktuálního stavu počítadel je ve spolupráci našeho logistického a servisního oddělení zajištěna dodávka a výměna nezbytných spotřebních dílů nutných pro provoz stroje.“ Přímo k záležitosti automatického objednávání a doručování spotřebního materiálu se Michal Toman nevyjádřil.

Velkoobjemový tisk na recyklovaný papír – přínos či zdroj problémů?

Všeobecně známá je neochota výrobců tiskáren byť jen připouštět možnost používání neoriginálního toneru v jejich zařízeních. Používání „alternativních“ náplní bohužel pro uživatele často znamená ztrátu záruky na tiskárnu. Stejně důležitým spotřebním materiálem jako toner je ale i papír, respektive tiskové médium. Nabízí se proto otázka (a zvláště u výkonných velkoobjemových strojů), jaký názor mají výrobci tiskáren na pravidelný tisk například na recyklovaný papír, či jinak položeno, jak se s dlouhodobým tiskem na takovéto médium dokáží vyrovnat jejich produkty. Lze jej doporučit, nebo spíše ne? Bývá také používání tohoto spotřebního materiálu spojeno s omezeními v záruce?

Společnost Dell, slovy Petra Zajíčka: „...obecně velmi dbá na ekologické standardy a co nejmenší zatěžování životního prostředí. I z tohoto důvodu jsou naše tiskárny konstruovány tak, že běžný tisk na recyklovaný papír podporují, přičemž v rámci podporované gramáže u recyklovaných papírů 60 až 210 g/m2 není uplatňováno žádné omezení v záruce na jakékoli komponenty.“

Paper

V podobném duchu se vyjadřují i další výrobci. Marcel Divín z Epsonu říká: „Ano, u všech našich kancelářských zařízení očekáváme použití recyklovaného papíru, který všechny naše tiskárny podporují. Podporovaná gramáž se pohybuje od 60 g/m2 do 230 g/m2. Variabilita médií je tedy vysoká a je na zákazníkovi, jaký typ papíru bude v tiskárně používat. Rozhodně neomezujeme použití recyklovaného papíru v našich tiskárnách, spíše se je snažíme uzpůsobit pro používání takového média.“ Do budoucna se podle Marcela Divína dá očekávat výrazný nárůst podílu recyklovaných médií, na což hodlá Epson reagovat jejich podporou v nově uváděných zařízeních.

Hewlett-Packard se podle vyjádření Jana Honců: „...v rámci své iniciativy HP Global Citizenship kromě jiného zavazuje i k zodpovědnému chování vůči životnímu prostředí. Náš závazek tkví ve snižování dopadu našich produktů, služeb i vlastních provozů na životní prostředí, čímž zprostředkovaně pomáháme i našim zákazníkům k dosažení stejného cíle. Používání recyklovaného papíru je ve shodě s tímto přístupem na našich zařízeních podporováno. Na kvalitu recyklovaného papíru máme ty samé požadavky jako na ostatní podporovaná tisková média, v podstatě jediným kritériem je splnění požadavku normy EN12281:2002, která specifikuje vlastnosti papírů vhodných pro ‚dry‘ tisk.“ Ani HP používání recyklovaného papíru nijak nespojuje s omezeními v záruce. „Samotný fakt, že papír je recyklovaný, nemá na záruku žádný vliv“, dodává Jan Honců.

Již trochu jiný pohled má na problematiku Konica Minolta: „Naše tisková zařízení jsou schopna tisknout na recyklovaný papír v gramážích od 60 do 300 g/m2. Pravidelný tisk na recyklovaný papír však obecně zákazníkům nedoporučujeme, protože tato média vykazují zvýšenou prašnost a uvolňují se z nich zbytky recyklovaných hmot. Tím dochází ke zvýšenému zanášení a znečištění tiskového zařízení, což negativně ovlivňuje jak životnost zařízení, tak i výslednou kvalitu výtisků,“ konstatuje Tomáš Holubec ze společnosti Konica Minolta a zároveň říká, že používání recyklovaného papíru nemá přímý vliv například na zkrácení záruky zařízení. „Vzhledem k tomu, že je ale nutné provádět celkovou údržbu zařízení častěji, než je obvyklé, vznikají zákazníkovi, který používá recyklovaný papír, vícenáklady za následný servis. Pokud k nim připočítáme nákupní cenu recyklovaného papíru, jednoduše zjistíme, že tisk je ekonomicky nevýhodný ve srovnání s tiskem na klasický bílý kancelářský papír,“ vysvětluje Tomáš Holubec.

Podobně Lexmark, stejně jako například Océ, není používání recyklovaného papíru ve svých zařízeních nakloněn zcela bezvýhradně, byť stroje těchto značek zmiňované médium podporují. Martin Stočes upřesňuje, že produkty Lexmark podporují používání recyklovaného kancelářského papíru vyrobeného speciálně pro potřeby laserového (elektrofotografického) tisku. „Je však nutné objektivně zmínit, že tento typ papíru je pro účely tisku tradičně problematický a nelze se stoprocentní  jistotou prohlásit, že budou tiskárny například vždy dobře podávat veškerý recyklovaný papír. Společnost Lexmark soustavně testuje své tiskárny i s recyklovaným papírem a s nejrůznějším zkušebním papírem z celého světa, přičemž používá komorové testy pro různé podmínky, pokud jde o teplotu a vlhkost. Díky tomuto kroku jsou možné nedostatky během tisku minimalizovány a nenalezli jsme žádné důvody, proč se zříkat použití kvalitních recyklovaných kancelářských papírů. Pro recyklovaný papír obecně platí, že by měl mít nízký obsah vlhkosti (4–5 %) a přiměřenou hladkost (100–200 jednotek Sheffield nebo 140–350 jednotek Bendtsen, parametry platné v Evropě). Obecně se dá říct, že je možné používat stejné gramáže jako u běžného papíru. Hodnoty u jednotlivých modelových řad tiskáren se liší, ale podporovaná gramáž se pohybuje v rozmení 60 až 220 g/m2,“ doplňuje Martin Stočes z Lexmarku a k otázce omezení záruky uvádí, že používání recyklovaného papíru nemá s omezením záruky přímou spojitost. „Pouze v případě opakovaných problémů způsobených právě používáním nevhodného papíru dáváme doporučení na změnu používaných médií.“

Michal Toman z Océ říká: „Vždy záleží na typu recyklovaného papíru. Pokud je papír určen pro zpracování na elektrografických systémech, jeho použití ve strojích Océ je možné a není nijak omezeno. Společnost Océ, jako mimo jiné dodavatel papíru, má ve svém portfoliu i recyklovaný papír, který lze bez problému používat. Při požadavku na tisk na nestandardní materiál doporučujeme našim zákazníkům nechat si nejprve papír otestovat naším servisním oddělením, které provede test materiálu na identickém zařízení a na základě výsledku testování sdělí zákazníkovi, zda takovýto materiál může bez problémů používat.“

Podobnou službu nabízí svým zákazníkům a partnerům společnost Oki, která doporučuje využít možnost otestovat konkrétní typ média přímo jejím technickým specialistou. Josef Klinger z Oki k nejvýkonnějším zařízením této značky říká: „Jsou využívána nejen pro kancelářský provoz, ale jsou často nasazována ve spojení se softwarovým ripem Efi Colorproof XF, případně ve variantě s vestavěným ripem Efi Fiery i k malonákladovému digitálnímu tisku v grafických provozech. V podmínkách těchto provozů jsou stroje často zatěžovány i nestandardními typy médií, jako jsou grafické papíry, včetně recyklovaných materiálů v širokém rozpětí gramáží od 60 do 330 g/m2. Vždy samozřejmě záleží na konkrétním typu a kvalitě používaného tiskového média. Pokud není tiskárna mechanicky poškozena, neomezujeme záruku.“

Ani Toshiba neochuzuje své zákazníky o možnost tisku na recyklovaný papír. Produktová řada multifunkčních zařízení eStudio523/623/723/853 dokáže podle slov Petra Horáka ze společnosti Schuss Praha pracovat s recyklovaným médiem o gramáži až 209 g/m2 podávaným ze zásobníku. „Produkční stroje jsou vybaveny několika senzory, které se starají o správný průběh použitého média. Při průchodu strojem je papír v případě potřeby automaticky napínám a narovnáván ve své dráze.“

Ani Petr Horák nepřipouští omezení záruky na zařízení Toshiba v souvislosti s používáním recyklovaného papíru. Upřesňuje: „V případě uzavření smluvního vztahu o provádění servisních a poprodejních služeb je s klientem definován účel pořízení produkčního zařízení a typ papíru, který bude používán. Mimo precizního školení, jak správně zacházet s technickou částí stroje, je definován a testován požadovaný typ papíru pro tisk. Tento test nám ukáže kvalitu a potřebný interval nutný pro servisní činnost při využití například recyklovaného papíru. Pokud to popíšu jednoduše, stanovíme si pravidla hry a poločasů pro pravidelnou kontrolu a údržbu. V žádném případě není omezená záruka zařízení ani funkce produkčního zařízení.“

Zdá se tedy, že k „alternativnímu“ papíru jsou výrobci tiskových zařízení obecně daleko vstřícnější, nebo přinejmenším tolerantnější, než k „alternativnímu“ toneru. Koneckonců, podpora co nejširší škály tiskových médií u vlastních produktů je slušnou konkurenční výhodou.


Poslat na email Tisk Přidat mezi oblíbené TwitterFacebook googleLinkujGoogle BuzzTip redakci