Tiskneme síťově (nejen) v barvách

Barevná tiskárnaSoučasným trendem v oblasti tisku je obecný příklon k barvě, tedy alespoň by se tak dalo usuzovat z nabídek výrobců tiskových zařízení a jejich přesvědčování zákazníků, že barevný tisk potřebují. Nepochybně je mnoho společností, popřípadě oddělení, která se již bez barevných výstupů neobejdou. Nicméně na celé řadě kancelářských pracovišť při každodenním tisku pracovních dokumentů barvy zapotřebí nejsou. Aby se běžný firemní zákazník, jehož převážná většina tiskových výstupů je zmíněného charakteru (texty, tabulky, případně jednoduchá grafika), nechal přesvědčit k pořízení barevné tiskárny, mělo by mu být nabídnuto cenově odpovídající řešení, kde černobílý tisk nevychází dráž než u srovnatelné černobílé tiskárny. Jak jsou na tom v tomto ohledu dnešní kancelářské barevné tiskárny? Do jakých zařízení se vyplatí investice těm firmám, které tisknou převážně černobíle, ale někdy potřebují i barevné výstupy, přičemž nehodlají současně provozovat různé stroje pro černobílé a barevné dokumenty? Odpověď nejen na tuto otázku můžeme najít v poskytnutých vyjádřeních výrobců a dodavatelů tiskáren a multifunkcí.

Když u barevné tiskárny nepotřebujeme barvy

Není to asi nejobvyklejší přístup k barevné tiskárně, přesto dost dobře může nastat situace, kdy zařízení dojde některá z barevných náplní, avšak materiály, které máme tisknout, jsou černobílé nebo obsahují jen jednoduchý barevný prvek, tudíž bychom se bez chybějící barvy snadno obešli. Můžeme tedy tisknout dál a chybějící toner či inkoust doplnit až tehdy, budeme-li jej potřebovat? Bohužel ne vždy je to tak jednoduché. Zástupců dodavatelů tiskáren jednotlivých značek jsem se ptal jak na možnosti tisku bez chybějící barevné složky, tak na již zmíněné provozní náklady barevných zařízení při černobílém tisku.

„Naše barevné laserové a LED tiskárny jsou navrženy tak, aby bylo možné tisknout, i pokud dojde jeden z barevných tonerů,“ říká Zdeněk Malý z Brotheru. „Pokud dojde některý z barevných tonerů, je zařízení možné bez dalších omezení používat dále jako černobílou tiskárnu. Další zajímavostí je i to, že pokud dojde černý toner, lze na jeho pozici založit libovolný barevný toner a tisknout pomocí něj opět v mono režimu.“ Náklady na černý toner jsou u barevných tiskáren v porovnání s monochromatickými modely odpovídající řady podle slov Zdeňka Malého vyšší o dvě procenta. „Lze tedy toto zařízení doporučit i pro zákazníky, kteří budou tisknout převážně černobílé dokumenty a barevný tisk využijí pouze výjimečně,“ dodává Zdeněk Malý.

Monochromatický tisk při chybějících barevných tonerech umožňují díky integrované funkci Autocontinue Black i všechna zařízení HP určená pro podniky, počínaje sérií CP3xxx. Jak doplňuje Miroslav Drahoš z HP, každá tiskárna HP má zároveň v ovladači možnost sledování zbývající kapacity jednotlivých tonerů, uživatel tak může sledovat stav kapacity a objednat docházející toner v předstihu. K nákladům na černobílý tisk se zástupce HP bohužel nevyjádřil.

toneryAsi největší volnost při řešení situace, kdy došel toner, nabízí uživatelům stroje Konica Minolta. „Tiskárny a multifunkce vyřadí z provozu část mechaniky pro barevný tisk a pokračují v tisku černobíle. Je dokonce možné přepnout tiskárny tak, aby po určitou dobu pokračovaly i v barevném tisku, ale tento režim je určen spíše ke spotřebování ‚posledního zbytku‘ toneru a pro kancelářské použití není příliš vhodný, protože ve výsledku může vést ke znehodnocení barevných výtisků degradací jejich barevnosti,“ vysvětluje Pavel Kelča ze společnosti Konica Minolta. „Provozní náklady na černobílý tisk jsou u našich barevných strojů na stejné úrovni jako u černobílých tiskáren. Proto dnes doporučujeme vždy pořídit barevnou tiskárnu nebo multifunkci s tím, že úroveň nákladů lze řídit přidělováním práv uživatelům k černobílému nebo barevnému tisku,“ vysvětluje Pavel Kelča.

Naopak zařízení Ricoh tisk při vypotřebování některé z náplní neumožňují. Podle tvrzení Patrika Skalického z Impromatu je důvodem zabezpečení proti nekvalitnímu tisku. „V případě, že dojde jedna ze složek, přístroj se zastaví a znovu lze tisknou až po jejím doplnění.“ K otázce srovnání nákladů na černobílý tisk na barevných a černobílých zařízeních říká Patrik Skalický následující: „Zde nelze jednoznačně odpovědět, z velké části to záleží na konkrétním stroji. Obecně platí čím vyšší řada, tím nižší náklady na tisk. Velmi nadneseně můžeme říci, že je to poměrově jedna ku dvěma, ale ne vždy toto platí.“

Petr Horák ze společnosti Schuss Praha popisuje proces blokace barevných zařízení z produktové řady Toshiba v situaci, kdy dojde k vypotřebování jedné ze čtyř tonerových složek: „V případě, že dojde jedna z barevných náplní a uživatel požaduje tisk barevného dokumentu, stroj provedení této úlohy nepovolí, protože by byl takovýto výstup znehodnocen kvalitou výstupu. K takovéto situaci by ani nemělo dojít, protože je možné nastavit upozornění o hlášení chybějící tonerové náplně a tím předejít k úplnému vyčerpání jedné z barevných náplní.“ I při chybějící barevné náplni je však podle slov Petra Horáka stále možno využívat černobílého tisku. „V případě, že srovnáme stejnou kategorii stroje ve střední kategorii, je cena za černobílou stránku u barevného MFP stejná jako u černobílého zařízení. To tedy platí pro většinu kancelářských potřeb. V případě produkčních zařízení jsou náklady u MFP značky Toshiba u černobílých stran ještě nižší než u středního segmentu, avšak cena za černobílou stránku na černobílých produkčních strojích je i dnes stále nižší než na produkčních barevných strojích. Rozdíl v ceně je potom asi deset až třicet procent v neprospěch produkčních barevných strojů,“ doplňuje Petr Horák ze společnosti Schuss Praha.

Jak konstatuje Šárka Sakařová z Xeroxu, většina barevných tiskáren Xerox pokračování v tisku i při vyprázdnění některé z tonerových kazet umožňuje, blíže však možnosti tisku v takové situaci zástupkyně Xeroxu neupřesňuje. „Díky naší službě nazvané ‚4leté servisní zabezpečení‘ nabízíme našim zákazníkům u skupinových tiskáren zhruba stejně nákladný černobílý provoz, ať už se jedná o barevná, nebo černobílá zařízení. U strojů s technologií tuhého inkoustu navíc naši zákazníci v tomto režimu tisknou barevně za cenu černobílých stránek, a to za pouhých 0,35 Kč,“ poznamenává Šárka Sakařová.

Barevný síťový tisk – co si současný firemní zákazník žádá?

panel„Jedním ze základních požadavků zákazníků je konektivita. I proto Brother u všech barevných zařízení nabízí integrovanou síťovou kartu a u některých modelů také možnost bezdrátového připojení,“ říká Zdeněk Malý k tiskárnám Brother. „Dalším požadavkem bývá často administrace a možnosti omezení barevného tisku pro určité uživatele, i v tomto případě nabízíme řešení v podobě omezení barevného tisku nebo nastavení limitu počtu vytištěných stran pro jednotlivé uživatele.“

Podle tvrzení Miroslava Drahoše z HP je v současnosti jednoznačně hlavním trendem sledování a minimalizace nákladů na tisk. „Mnoho firem se snaží zefektivnit náklady na tisk restrukturalizací tiskové flotily, přičemž malé osobní tiskárny jsou nahrazovány zejména vysocevýkonnými barevnými multifunkcemi, které jsou schopné vykonávat všechny potřebné tiskové úlohy. Čím dál tím více firemních zákazníků začíná také sledovat a analyzovat náklady na tisk u jednotlivých zaměstnanců. HP technologie takto dokážou ušetřit firemním zákazníkům část jejich nákladů na tisk,“ říká Miroslav Drahoš.

Prakticky stejné hlavní preference, respektive požadavky firemních zákazníků na řešení v oblasti barevného kancelářského tisku uvádí Pavel Kelča ze společnosti Konica Minolta: „Nejčastějším požadavkem v dnešní ekonomicky složitější době je sledování a řízení nákladů. To znamená odpovědnost uživatele za jeho náklady na tisk a také přidělování práv nejen na úrovni povolení barevného tisku, ale také možnost nastavování limitů například na měsíční bázi. K tomu přistupuje požadavek na snadné vyhodnocování záznamů o tisku, například jejich rozdělování na nákladová střediska, vyjetí ‚top ten‘ uživatelů za určité období apod. Po technické stránce je často požadována integrace s firemními identifikačními systémy, jako jsou Active Directory nebo docházkové systémy s bezkontaktními kartami. Všechny tyto nástroje Konica Minolta nabízí.“

Preference zákazníků jsou vždy téměř totožné a liší se jen zřídka, míní Patrik Skalický ze společnosti Impromat: „Jsou zde dva typy a ty se dělí na ty, co zařízení kupují (platí provoz), a ty, co zařízení užívají. První skupina je zaměřena na cenu stroje a také cenu výtisku, tudíž celkové náklady na vlastnictví (TCO). Dále by se nabízelo říci, že tyto zákazníky bude zajímat i spolehlivost strojů, ovšem díky historické spolehlivosti a plnému servisu, který naše služby obsahují, byl tento požadavek odsunut na zadní pozice. Druhou skupinu lidí tvoří uživatelé, jež náklady až tak netíží. Jsou to lidé, kteří s těmito stroji denně pracují a jejich prioritou je snadné, intuitivní ovládání a rychlá odezva stroje. Nechtějí na nic čekat a postávat u stroje, často doplňovat spotřební materiál nebo si lámat hlavu nad složitým ovládáním. Jednoduše řečeno požadují stroj typu kliknu a tisknu.“

Dodavatel zařízení Toshiba, společnost Schuss Praha, se podle slov Petra Horáka v rámci prodeje koncovým zákazníkům nejčastěji setkává s požadavky na kvalitu, rychlost výstupu první barevné stránky, dobu zahřívání z režimu off-line, možnosti uživatelské kalibrace a práce s ICC profily. „Nesmíme zapomenout na určitě jeden z nejčastějších požadavků, a tím je cena. Dnes se častěji a častěji setkáváme s porovnáním služby a úrovní služeb versus nabízená cena za servisní smlouvu. Považuji za velmi dobrý směr, že i v dnešní době zákazník porovnává pečlivě nejenom vstupní cenové podmínky, ale počítá také další přímé a nepřímé náklady spojené se službou a správou barevných MFP,“ konstatuje Petr Horák.

Podle slov Šárky Sakařové firmy vědí, že barevný tisk je důležitý pro efektivní práci, pří výběru konkrétního zařízení však nekladou důraz jen na pořizovací cenu zařízení, ale i na provozní náklady, které nezasáhnou výrazně rozpočet firmy. „Dalšími požadavky jsou jednoduché používání a samozřejmě možnost síťového zapojení tiskárny,“ dodává Šárka Sakařová z Xeroxu.

Aktuální a připravované novinky
Brother
Zdeněk Malý, technical support

BrotherSpolečnost Brother v loňském roce představila nové produkty v podobě barevných LED zařízení. Tyto produkty zaujmou především svými rozměry, které se blíží standardním černobílým zařízením. Přesto se jedná o produkty, které své uživatele plně uspokojí výkonem, kvalitou tisku, možnostmi připojení a pokročilými funkcemi, jimiž vyhoví požadavkům malých a středních pracovních skupin.


HP
Miroslav Drahoš, category manager

HPNa prvním místě mezi novinkami je určitě zabezpečení tisku, které zabraňuje odcizení dokumentů jak v papírové, tak i elektronické formě. Nabízíme tisk zabezpečený PIN kódem, zabezpečené harddisky s přemazáváním obsahu a ověření identity tisku.


Konica Minolta
Pavel Kelča, produktový manažer

Konica MinoltaHlavní novinkou letošního roku je u Konica Minolta posun v kategorii kancelářských zařízení, kdy řadu zajímavých služeb a funkcí, jako jsou automatické dodávky spotřebního materiálu, automatické volání servisu, centrální sledování a řízení nákladů a identifikace bezkontaktními kartami, zpřístupňujeme nejen pro dosavadní kategorii MFZ formátu A3, ale nově je nabízíme i pro menší nebo detašovaná pracoviště v zařízeních formátu A4. Nyní již může zákazník použít skutečně jednotný přístup ke svému tiskovému parku bez toho, že by některá pracoviště musel řešit jinak.

Ricoh
Patrik Skalický, produktový manažer, Impromat

RicohVýznamnou produktovou novinkou, která se chystá v brzké době vstoupit na trh je barevná laserová tiskárna SP C431DN. Nástupce úspěšného modelu SP C420DN se pyšní zvýšeným zabezpečením tisku, podporou vyšší gramáže tiskového média, vyšší rychlostí tisku, větší obrazovkou a také pevným diskem již v základním provedení. Tiskárny Ricoh se celkově ve vývoji zaměřují na vyšší bezpečnost, výkonnost a uživatelskou přívětivost, což můžeme průběžně okoušet s každým novým modelem. V neposlední řadě společnost Ricoh také klade velký důraz na ekologii. K výrobě jsou používány ekologicky odbouratelné materiály pro jejich snadnou recyklovatelnost. Důraz je kladen na celkový ekologický provoz, nízkou spotřebu energie a spotřebního materiálu, což provází výstižné moto „Myslíme ekologicky, vy také?“.

Toshiba
Petr Horák, channel account manager, Schuss Praha

ToshibaKoncern Toshiba představil prostřednictvím společnosti Schuss Praha na českém trhu novou řadu produkčních barevných zařízení v roce 2008/2009. Ve stejné době došlo také k upgradu řady produkčních černobílých strojů. Právě řada produkčních barevných zařízení Toshiba řady e-Studio5520/6520/6530 se vyznačuje velmi vysokou kvalitou výstupů. Ve spojení s nízkým TCO a kvalitou zpracování zákazník získá tu nejmodernější reprografickou techniku ve své kategorii.

Xerox

Šárka Sakařová, produktová manažerka

XeroxNovým modelem určeným pro pracovní skupiny je laserová tiskárna Phaser 6140, díky které mohou mít na dosah barevný tisk i malé firmy a pracovní skupiny s omezeným rozpočtem. Phaser 6140 nabízí barevné výstupy a výkon za dostupnou cenu, kompaktní velikost je vhodná pro kanceláře s omezeným prostorem.



Poslat na email Tisk Přidat mezi oblíbené TwitterFacebook googleLinkujGoogle BuzzTip redakci