SystemOnline.cz
Tiskneme síťově (nejen) v barvách |
![]() Když u barevné tiskárny nepotřebujeme barvyNení to asi nejobvyklejší přístup k barevné tiskárně, přesto dost dobře může nastat situace, kdy zařízení dojde některá z barevných náplní, avšak materiály, které máme tisknout, jsou černobílé nebo obsahují jen jednoduchý barevný prvek, tudíž bychom se bez chybějící barvy snadno obešli. Můžeme tedy tisknout dál a chybějící toner či inkoust doplnit až tehdy, budeme-li jej potřebovat? Bohužel ne vždy je to tak jednoduché. Zástupců dodavatelů tiskáren jednotlivých značek jsem se ptal jak na možnosti tisku bez chybějící barevné složky, tak na již zmíněné provozní náklady barevných zařízení při černobílém tisku.„Naše barevné laserové a LED tiskárny jsou navrženy tak, aby bylo možné tisknout, i pokud dojde jeden z barevných tonerů,“ říká Zdeněk Malý z Brotheru. „Pokud dojde některý z barevných tonerů, je zařízení možné bez dalších omezení používat dále jako černobílou tiskárnu. Další zajímavostí je i to, že pokud dojde černý toner, lze na jeho pozici založit libovolný barevný toner a tisknout pomocí něj opět v mono režimu.“ Náklady na černý toner jsou u barevných tiskáren v porovnání s monochromatickými modely odpovídající řady podle slov Zdeňka Malého vyšší o dvě procenta. „Lze tedy toto zařízení doporučit i pro zákazníky, kteří budou tisknout převážně černobílé dokumenty a barevný tisk využijí pouze výjimečně,“ dodává Zdeněk Malý. Monochromatický tisk při chybějících barevných tonerech umožňují díky integrované funkci Autocontinue Black i všechna zařízení HP určená pro podniky, počínaje sérií CP3xxx. Jak doplňuje Miroslav Drahoš z HP, každá tiskárna HP má zároveň v ovladači možnost sledování zbývající kapacity jednotlivých tonerů, uživatel tak může sledovat stav kapacity a objednat docházející toner v předstihu. K nákladům na černobílý tisk se zástupce HP bohužel nevyjádřil. ![]() Naopak zařízení Ricoh tisk při vypotřebování některé z náplní neumožňují. Podle tvrzení Patrika Skalického z Impromatu je důvodem zabezpečení proti nekvalitnímu tisku. „V případě, že dojde jedna ze složek, přístroj se zastaví a znovu lze tisknou až po jejím doplnění.“ K otázce srovnání nákladů na černobílý tisk na barevných a černobílých zařízeních říká Patrik Skalický následující: „Zde nelze jednoznačně odpovědět, z velké části to záleží na konkrétním stroji. Obecně platí čím vyšší řada, tím nižší náklady na tisk. Velmi nadneseně můžeme říci, že je to poměrově jedna ku dvěma, ale ne vždy toto platí.“ Petr Horák ze společnosti Schuss Praha popisuje proces blokace barevných zařízení z produktové řady Toshiba v situaci, kdy dojde k vypotřebování jedné ze čtyř tonerových složek: „V případě, že dojde jedna z barevných náplní a uživatel požaduje tisk barevného dokumentu, stroj provedení této úlohy nepovolí, protože by byl takovýto výstup znehodnocen kvalitou výstupu. K takovéto situaci by ani nemělo dojít, protože je možné nastavit upozornění o hlášení chybějící tonerové náplně a tím předejít k úplnému vyčerpání jedné z barevných náplní.“ I při chybějící barevné náplni je však podle slov Petra Horáka stále možno využívat černobílého tisku. „V případě, že srovnáme stejnou kategorii stroje ve střední kategorii, je cena za černobílou stránku u barevného MFP stejná jako u černobílého zařízení. To tedy platí pro většinu kancelářských potřeb. V případě produkčních zařízení jsou náklady u MFP značky Toshiba u černobílých stran ještě nižší než u středního segmentu, avšak cena za černobílou stránku na černobílých produkčních strojích je i dnes stále nižší než na produkčních barevných strojích. Rozdíl v ceně je potom asi deset až třicet procent v neprospěch produkčních barevných strojů,“ doplňuje Petr Horák ze společnosti Schuss Praha. Jak konstatuje Šárka Sakařová z Xeroxu, většina barevných tiskáren Xerox pokračování v tisku i při vyprázdnění některé z tonerových kazet umožňuje, blíže však možnosti tisku v takové situaci zástupkyně Xeroxu neupřesňuje. „Díky naší službě nazvané ‚4leté servisní zabezpečení‘ nabízíme našim zákazníkům u skupinových tiskáren zhruba stejně nákladný černobílý provoz, ať už se jedná o barevná, nebo černobílá zařízení. U strojů s technologií tuhého inkoustu navíc naši zákazníci v tomto režimu tisknou barevně za cenu černobílých stránek, a to za pouhých 0,35 Kč,“ poznamenává Šárka Sakařová. Barevný síťový tisk – co si současný firemní zákazník žádá?![]() Podle tvrzení Miroslava Drahoše z HP je v současnosti jednoznačně hlavním trendem sledování a minimalizace nákladů na tisk. „Mnoho firem se snaží zefektivnit náklady na tisk restrukturalizací tiskové flotily, přičemž malé osobní tiskárny jsou nahrazovány zejména vysocevýkonnými barevnými multifunkcemi, které jsou schopné vykonávat všechny potřebné tiskové úlohy. Čím dál tím více firemních zákazníků začíná také sledovat a analyzovat náklady na tisk u jednotlivých zaměstnanců. HP technologie takto dokážou ušetřit firemním zákazníkům část jejich nákladů na tisk,“ říká Miroslav Drahoš. Prakticky stejné hlavní preference, respektive požadavky firemních zákazníků na řešení v oblasti barevného kancelářského tisku uvádí Pavel Kelča ze společnosti Konica Minolta: „Nejčastějším požadavkem v dnešní ekonomicky složitější době je sledování a řízení nákladů. To znamená odpovědnost uživatele za jeho náklady na tisk a také přidělování práv nejen na úrovni povolení barevného tisku, ale také možnost nastavování limitů například na měsíční bázi. K tomu přistupuje požadavek na snadné vyhodnocování záznamů o tisku, například jejich rozdělování na nákladová střediska, vyjetí ‚top ten‘ uživatelů za určité období apod. Po technické stránce je často požadována integrace s firemními identifikačními systémy, jako jsou Active Directory nebo docházkové systémy s bezkontaktními kartami. Všechny tyto nástroje Konica Minolta nabízí.“ Preference zákazníků jsou vždy téměř totožné a liší se jen zřídka, míní Patrik Skalický ze společnosti Impromat: „Jsou zde dva typy a ty se dělí na ty, co zařízení kupují (platí provoz), a ty, co zařízení užívají. První skupina je zaměřena na cenu stroje a také cenu výtisku, tudíž celkové náklady na vlastnictví (TCO). Dále by se nabízelo říci, že tyto zákazníky bude zajímat i spolehlivost strojů, ovšem díky historické spolehlivosti a plnému servisu, který naše služby obsahují, byl tento požadavek odsunut na zadní pozice. Druhou skupinu lidí tvoří uživatelé, jež náklady až tak netíží. Jsou to lidé, kteří s těmito stroji denně pracují a jejich prioritou je snadné, intuitivní ovládání a rychlá odezva stroje. Nechtějí na nic čekat a postávat u stroje, často doplňovat spotřební materiál nebo si lámat hlavu nad složitým ovládáním. Jednoduše řečeno požadují stroj typu kliknu a tisknu.“ Dodavatel zařízení Toshiba, společnost Schuss Praha, se podle slov Petra Horáka v rámci prodeje koncovým zákazníkům nejčastěji setkává s požadavky na kvalitu, rychlost výstupu první barevné stránky, dobu zahřívání z režimu off-line, možnosti uživatelské kalibrace a práce s ICC profily. „Nesmíme zapomenout na určitě jeden z nejčastějších požadavků, a tím je cena. Dnes se častěji a častěji setkáváme s porovnáním služby a úrovní služeb versus nabízená cena za servisní smlouvu. Považuji za velmi dobrý směr, že i v dnešní době zákazník porovnává pečlivě nejenom vstupní cenové podmínky, ale počítá také další přímé a nepřímé náklady spojené se službou a správou barevných MFP,“ konstatuje Petr Horák. Podle slov Šárky Sakařové firmy vědí, že barevný tisk je důležitý pro efektivní práci, pří výběru konkrétního zařízení však nekladou důraz jen na pořizovací cenu zařízení, ale i na provozní náklady, které nezasáhnou výrazně rozpočet firmy. „Dalšími požadavky jsou jednoduché používání a samozřejmě možnost síťového zapojení tiskárny,“ dodává Šárka Sakařová z Xeroxu. Aktuální a připravované novinky Brother Zdeněk Malý, technical support ![]() HP Miroslav Drahoš, category manager ![]() Konica Minolta Pavel Kelča, produktový manažer ![]() Ricoh Patrik Skalický, produktový manažer, Impromat ![]() Toshiba Petr Horák, channel account manager, Schuss Praha ![]() Xerox Šárka Sakařová, produktová manažerka ![]() |