SystemOnline.cz
Kancelářská PC s přidanou hodnotou |
K profesionálnímu řešení kvalitní podporaKaždý výrobce, respektive dodavatel nám na novou počítačovou sestavu poskytuje nějakou záruku, se kterou je dobré se před nákupem obeznámit. Bohužel ale až v okamžiku, kdy dojde k problému, máme možnost prověřit skutečnou kvalitu poskytovaných služeb. Rozsah a charakter servisních služeb, a to standardních záručních i nadstandardních, se u jednotlivých výrobců liší, můžeme však očekávat, že pokud se rozhodneme pro řešení kterékoliv renomované značky, kvalita servisu (jakož i samotné PC sestavy) bude na vysoké úrovni. Právě to je u kancelářských počítačů – nástrojů, které se denně podílejí na chodu firmy – velmi důležité. ![]() Jaké nadstandardní servisní služby mohou tedy ke svým PC pro kanceláře nabídnout takoví dodavatelé, jako jsou 100Mega, Fujistu Siemens či Lenovo, a jaké služby jsou u nich naopak předmětem standardní záruky a jak je tato záruka dlouhá? Společnost 100Mega Distribution poskytuje podle slov marketingové manažerky Idy Veit zákazníkovi na produkty HAL3000 automaticky takzvaný bezstarostný servis, který mu garantuje opravu ve zkrácené lhůtě do deseti pracovních dnů a vyzvednutí a zpětné doručení zdarma s tím, že se vadný produkt vyzvedává na místě zvoleném zákazníkem. „Služba je v ceně produktu, zákazník tedy již nic nedoplácí,“ dodává Ida Veit a ke standardní záruce na kancelářská PC HAL3000 uvádí, že má délku 36 měsíců a formu bezstarostného servisu. Jedny z nejpropracovanějších servisních nabídek a služeb má Fujitsu Siemens Computers. Jak říká Kateřina Hažmuková (produktová specialistka na PC, notebooky a periferie): „Standardem pro všechna profesionální PC je servis u zákazníka (on-site) – technici servisního partnera cestují na místo provozu produktu, kde provedou opravu. Práce, náhradní díly a všechny cestovní náklady jsou hrazeny společností Fujitsu Siemens. Za příplatek je možný servis se zásahem následující pracovní den (tzv. NBD), eventuálně do osmi hodin od nahlášení, v tom případě technici servisního partnera zahájí práci na odstranění závady nejpozději následující pracovní den po dni nahlášení závady, respektive do osmi hodin od nahlášení.“ Servisní služby jsou podle slov Kateřiny Hažmukové k dispozici devět hodin denně, pět pracovních dnů v týdnu, respektive za příplatek 24 hodin denně, sedm dní v týdnu. „K dispozici jsou rovněž tzv. IMAC služby (Install, Move, Add, Change) – před/instalace, přesuny, likvidace a obměna výpočetní techniky a veškeré potřebné činnosti s tím spojené (montáže, upgrade SW/HW, síťová připojení, zálohování, zaškolování apod.). Lze je vhodně využít při změnách IT infrastruktury zákazníka či při nepředvídaných haváriích a poškození existujícího vybavení. Vše provádějí zkušení certifikovaní technici,“ říká Kateřina Hažmuková a dodává, že pro větší korporace nabízí Fujitsu Siemens také komplexní služby správy PC: monitoring systému pomocí nástrojů Tivoli, CA či Microsoft, inventarizaci, dálkovou správu a instalaci softwaru (update, patche, antiviry atp.). „Standardní záruka na profesionální PC Fujitsu Siemens řady Esprimo a mini PC Esprimo Q je 36 měsíců se servisem v místě instalace počítače. Tuto záruku lze za příplatek prodloužit na čtyři nebo pět let, rovněž se servisem v místě instalace. Pouze u základních PC řady Esprimo Edition je záruka 24 měsíců, nicméně i zde se servisem v místě instalace počítače,“ doplňuje Kateřina Hažmuková. Podle jejích slov je i na osobní počítače Scaleo poskytována záruka 24 měsíců, a to formou Collect & Return, kdy zákazník ohlásí závadu telefonicky na helpdesk, následně je počítač u něj vyzvednut a převezen na opravu a po opravě vrácen zpět k zákazníkovi. Fujitsu Siemens hradí náklady na dopravu, na potřebný materiál nebo náhradní díly a práci servisního technika. Zákazníci mohou pro konzultaci případných problémů využít helpdesk. „Naše společnost nepřistupuje k zákazníkům rozdílně – pro fyzické i pro právnické osoby platí u všech produktů shodné záruční podmínky,“ vysvětluje Kateřina Hažmuková. David Dražan, technical sales ze společnosti Lenovo, je ve svém vyjádření stručnější, přesto jeho slova podle očekávání potvrzují, že ani tato společnost rozhodně své zákazníky nenechá v případě problémů s počítačem Lenovo na holičkách. „K našim kancelářským PC nabízíme jako nadstandard záruku opravy na místě u zákazníka, prodlouženou čtyřletou záruku, zákazníky určitě potěší i velká partnerská servisní síť,“ říká David Dražan. Standardní záruka je u Lenova tříletá, typu carry-in (záruka opravy v servisu). Více stejných PC? Raději je pořizujme najednou![]() V dnešní době velmi rychlých obměn produktů a jejich komponent je poměrně běžné, že výrobek, který koupíme, bude za několik měsíců (pokud se vůbec bude ještě vyrábět) mírně odlišný, osazen jinými komponentami, novější verzí firmwaru atp. V mnoha oblastech to nepředstavuje žádný problém a postupné nenápadné inovace jednoho typu výrobku jsou spíše přínosem pro zákazníky. V případě profesionální techniky, jakou jsou firemní počítače, můžeme ale narazit na problémy. Správu velkého počtu koncových stanic ve velkých firmách, hromadnou distribuci softwaru apod. dokáže značně znesnadňovat právě různorodost koncových stanic co do jejich technických specifikací. Anebo naopak, správa by byla snazší v prostředí, které je co do počítačového vybavení homogenní. Pokud to charakter firmy dovolí, je jistě při obměně počítačů, implementaci větších projektů apod. žádoucí vybavit koncové uživatele co nejjednotněji. PC sestava stejného modelového označení prodávaná v době, kdy pořizujeme první stanice, a za půl roku, kdy potřebujeme dokoupit další, může mít odlišnou hardwarovou konfiguraci, a být tudíž zdrojem různých problémů (například s nestejnými ovladači, verzemi BIOSu apod.). Po jak dlouhou dobu od uvedení nového modelu kancelářského PC tedy výrobci zákazníkovi garantují, že v případě potřeby dokoupení dalších stanic téhož typu získá zcela identické sestavy jako při první dodávce? Ida Veit ze 100Mega říká: „Stoprocentní shodnost specifikace lze při dnešním vývoji IT komponent velmi těžko zaručit, přesto nabízíme zákazníkům možnost přípravy sestavy s garancí až dvanáct měsíců nezměněné konfigurace, tj. produkt je po celou sjednanou dobu beze změny jakékoli komponenty.“ Osmnáct měsíců je podle slov Kateřiny Hažmukové životní cyklus sestav osobních počítačů Fujitsu Siemens. „Zákazník během této doby zakoupí model počítače se stejnou základní jednotkou. Má volitelnou možnost zafixovat si konfiguraci modelu po celou dobu životního cyklu.“ O tři měsíce kratší, patnáctiměsíční je pak životní cyklus kancelářských počítačů Lenovo od oznámení nové konfigurace, přičemž podle vysvětlení Davida Dražana obměna hardwaru v počítačích souvisí s obměnou platformy výrobce. „Pro ulehčení přechodu a také správy velkého množství počítačů nabízíme celou řadu předinstalovaných nástrojů ThinkVantage, které představují ucelené řešení pro instalaci, připojení, správu, uživatelskou podporu PC během jejich celého životního cyklu. Toto řešení je vhodné jak pro koncové uživatele, tak pro velké podniky,“ doplňuje David Dražan. |